Followers

Wednesday, August 28, 2013

රාවණා සෙවලයෙක්ද? Mao's Last Dancer




ගෙදරට ආ පිට ගෑණියෙකුට
ගොන් පාට් දාන එකාට
මොකාද කියන්නෙ?

රාවණාද?


රාවණා
ඉන්දියාවට ගිහිනුයි සීතව අරං ආවේ
 කියල අපි හැමෝම දන්නෙ,
රාවණා ගැන මතක් කර කර

ගෙදරට ආ පිට
ගෑණියෙකුට පාට් දාන එකාට
මොකාද කියන්නෙ?



පරණ බාසාවෙන් කියනව
නම් සෙවලයෙක්


ලංකාවේ මිනිසුන්ගේ
සිතැඟි එක්ක සෙල්ලම් කරන
උන් ගොනුන් යයි සිතා
වැඩ කරන අයට කියන්නේ
 රාවණාගෙ නෑදෑයො කියලද?

නෑ ...සෙවලයෝ

තමන්ගේ දුවගෙ ටීචර්ව
භයකර දණගස්සන
පිරිමියට කියන්නෙ  මොකා කියලද ?

සෙවලයෙක්

ගෑනුන්ව කුස්සිවලට
වාල්කමට පිට රට යවා
හෙල කුල කත විනාශ කල අයට
රටේ ආර්ථිකයට වින කල
කියන්නේ කවුරු කියලද ?

සෙවලයෝ

තමන්ට ලැබුනු නිල තල
යුනිෆෝම ආදියෙන් ඉදිමී
ආණ්ඩුවේ බදු මුදලින් යැපී
ආණ්ඩුවේ දෑ තමන්ගේ යයි සිතන

අහිංසකයිගෙන් ජරාව කන

අහිංසකයන්ව තලන පෙලන
පවුල් පිටින් ජනයා සූරා කන
සල්ලිවලට ප්‍රතිපත්ති පාවාදෙන
උන්ට කියන්නේ කවුරු කියලද ?


සෙවලයෝ

මාවෝගේ අන්තිම නැටුම Mao's last dance
කියල චිත්තර පටයක් ආවා,
බලන්න නම් බැරි උනා.
මේ වගේ විකාර කතා ඇහුවම,
මට බලන්න හිතෙනවා ඒක.

------------------------------
following article was added later

Sri Lankan government apologizes for minister's 'marriage proposal' to UN rights chief
Thu, Sep 5, 2013, 12:38 am SL Time, ColomboPage News Desk, Sri Lanka.

Sept 04, Colombo: The Sri Lankan government today apologized for the 'marriage proposal' made by the controversial Minister of Public Relations and Public Affairs Mervyn Silva to the United Nations High Commissioner for Human Rights Navi Pillay.
Addressing a media briefing in Colombo Wednesday, Youth Affairs and Skills Development Minister Dullas Alahapperuma extended the apologies on behalf of the government.
Minister Silva who is notoriously known for his abrasive remarks and actions said in a public meeting that he was ready to marry the UN rights chief so that she can stay in Sri Lanka and learn about the country .
Minister Alahapperuma expressing regret on behalf of the entire cabinet said it was just wrong to make such an 'uncivilized' comment.
"The statement is wrong and unacceptable. On behalf of all the ministers I would like to apologize," he said.
"Navanetham Pillay is only two years younger than my mother, If someone proposed to my mother what is the feeling that I would get? This is wrong and uncivilized," Minister Alahapperuma said.
He also commended the UN official for recognizing the government's openness and the freedom allowed for her during her visit.
Pillay thanked the Government for its excellent cooperation during the planning and conduct of the "very complex mission" and for allowing her to "go anywhere, and see anything" she wished to see.
Minister Alahapperuma appreciated the UN rights chief publicly claiming that the LTTE is a ruthless terrorist outfit and hailing the development activities taking place in the Northern Province.
He also noted that the UN High Commissioner expressed satisfaction that Sri Lanka has made room for the youth to engage in politics irrespective of their ethnic orientations.

ColomboPage - Recent 10 Stories

Friday, August 23, 2013

රතුපස්වලදි අපේ පවුලෙන් එකෙක් මලා නම් අපිත් ගොඩ- Black majic





'යූ එන් පිය දිනවන්න ජෝඩු වෙන්න' කියල මං කියනව

'ඉතින් මල හත්තිලව්වේ කවුරු කවුරුද, කියහං මලේ? 'ඔබ අහනව

'ඕව ඉතින් එහෙම ලේසියෙන් එලියට දාන්නේ නෑ'  මං කියනව

ඒ උනත් ඔන්න, ඉතින් රනිල් මහත්තයගෙ යූ එන් පියෙ වෙබ් සයිට් එකට ගියා, පොඩ්ඩක් මොනවද මේ අයගෙ ප්‍රතිපත්ති  කියල බලන්න.

අනේ කොටු කොටු තියෙනව අහවල් අහවල් ප්‍රතිපත්ති කියල, ඔයාලත් ගිහිල්ල බලන්නකෝ, කොටු විතරයි, කොටු පැන පැන යන්න පුලුවන්, ප්‍රතිපත්ති නෑ.
(පුදුමයක් නොවෙයි දයාසිරිල වගේ අය කොටු පනින එක)

ඉතින් මගේ ජෝඩු කෙරිල්ල ටිකක් කල් දාන්න හිතුව.

ප්‍රතිපත්ති නැති පක්ශෙකට ආවඩනවට වැඩියෙ රතුපස්වල  ගිහිල්ල විරෝධතාවයක් ඇතිකරල මැරෙනව වාසියි.

ඒ වුවත් රතුපස්වල කේස් එකෙන් පස්සෙ මට මේ ආණ්ඩු කරන ක්‍රමේ ගැන ලොකු සැක සංකා මතු උනා. ඒ මදිවට ඒවට වගකිව යුතු අයගෙන් සල්ලිත් අරගෙන, මල අයගේ  පොටො එකත් ඉස්සරහින් තියාගෙන ලොකු පොටෝ එකකුත් පත්තරේ ඉස්සරහ දාල.

කෙනෙකුට හිතෙන්න  ඉඩ තිබෙනව, අනේ අපේ පවුලෙන් එකෙක් මලා නම් අපිටත් ලොකු අයත් එක්ක පොටෝ එකට ඉන්න තිබුන, සල්ලිත් ලැබෙනව කියල.

හීනයක්ද, ?
නැත, මෙය සිදුවන බව බොහෝ අය දැනන් හිටිය.

පහත දැක්වෙන්නේ අගෝස්තු 2 දා එනම් රතුපස්වල සිද්ධිය වූ ට පසුදින දමිත් කේතක නම් ලේඛකයා විසින් ලියන ලද සංසරනය වූ ඊ මේලයක තිබූ ඇමුණුමක්.



මෙන්න දමිත්ගේ රචනය....

ඉදිරි දින වලදී සිදුවිය හැකි දේ සම්පිණ්ඩනය කොට...

" අද උදෑසන ****** මන්දිරයේදී පැවැත්වුනු මේ හමුවේදී, වැලිවේරියේ මියගිය පුද්ගලයන්ගේ ඥාතීන් හමු වූ එතුමා තම ශෝකය ඔවුන් වෙත ඵල කළේය... මියගිය පුද්ගලයන් වෙනුවෙන් රුපියල් ලක්ෂ පහක වන්දි මුදලක් ප්‍රධානය කිරීමද එතුමා අතින් සිදු කෙරිණි... "

(එළියට ඇවිත් )

" එතුමා අපේ දුක දැකලා අපිට මෙතනට අද එන්න කියලා කථා කළා... වන්දි මුදලකුත් දුන්නා... එතුමා ගැන අපිට සන්තෝසයි.. දුප්පත් අපි වෙනුවෙන් මේ වගේ ක්‍රියා කිරීම ගැන.. "

( පසුව )

වැලිවේරිය අවට ගම් රැසකට සහන ලැබෙන ජල සම්පාදන ව්‍යාපෘතියක් සඳහා රුපියල් මිලියන 660 ක මුදලක් ප්‍රතිපාදනය කොට ඇති බව මාධ්‍ය සාකච්ඡාවකට එක් වෙමින් ගරු **ළි* *ඹු*වැ** මැතිතුමා සඳහන් කර සිටියි... ඉදිකිරීමේ කටයුතු 2015 වසරේදී ඇරඹීමට නියමිතයි...

( ඊටත් පසුව )

"සිද්ධිය පිටුපස විදෙස් කුමන්ත්‍රණයක් පවතිනවා.. එදා කොටි හරහා තමන්ගේ ඉලක්කය ඉෂ්ඨ කර ගන්න බැරි වුණු අර නෝර්වේ එරික් සෝල්හයිම්ලා, බැරැක් ඔබාමලා, අද මේ රජයට එරෙහිව ජනතාව කුපිත කරවීමේ කුමන්ත්‍රණයක නිරත වෙලා ඉන්න බව අපට පැහැදිලිව පේනවා.....ඒ රජයේ නියමුවන් දංගෙඩියට දක්කන්න, මේ රණවිරුවන්ගේ ආත්ම අභිමානය බිඳින්න, මේ රණවිරුවන් ජිනීවා පෝරකයට දක්කන්න, පැහැදිලි කුමන්ත්‍රණයක් මේ මොහොතේ මේ එන්.ජී.ඕ ආධාර ලබන වැලිවේරියේ බලවේග ක්‍රියාත්මක කරලා තියෙනවා... මේ අධිරාජ්‍ය වාදී බලවේග ලිබියාවේ කළා වගේ මේ රට තුලත් ඇති කරන්න බලාපොරොත්තු වෙන මෙම තත්වයට එරෙහිව එකාවන්ව පෙළ ගැසීම අද මේ අතිශය තීරණාත්මක මොහොතේ මාතෘ භූමියේ සුජාත දරුවන්ගේ එකම අභිප්‍රාය විය යුතුයි.... ජාතික නිදහස් **** අපි ඒ වෙනුවෙන්.... "

( ඒකටත් පස්සෙ )

" මේ රට ඒ ඓතිහාසික ජයග්‍රහණය තුළින් නිදාස් කර ගත්තේ මේ රටේ ජනතාව වෙනුවෙන්... අපි ඒ ජනතාවගේ නිදහස විදෙස් සතුරන්ගේ කුමන්ත්‍රණ හමුවේ යළි පාවා දෙන්නෙ නෑ, හාමුදුරුවනේ... !.... එඩුවාන්ගල් නාන් තන්නි පුරප්පුම් මුදලාවද එන්ඩු පෝම්...! "

( ඉරිදා දිවයින )

"ජලය යනු වාස්තවික වූවක් නොවේ... බටහිරයන්ගේ ඊනියා විද්‍යාවට අනුව එය වාස්තවික වූවක් ලෙස හඳුනා ගනු ලබන අතර, "ජලය පානය සඳහා ඇති අයිතිය " ලෙස ඔවුන් පංචේන්ද්‍රියන්ට පරිබාහිර වූ මානව හිමිකමක් හඳුනා ගන්නේද ඒ යුදෙව් ක්‍රිස්තියානි චින්තනයට අනුවමය... මෙරට සිටින බටහිර අනුකාරක පඬියන්ද මේ ජනතාවට ජලය පානය කිරීමට ඇති අයිතිය වෙනුවෙන් පෙනී සිටින්නේ එහෙයිනි... නමුත් අපගේ දැක්ම තුළ මෙය "ආපෝ" ලෙස හඳුනා ගනු ලබන අතර, වාස්තවික වූ සත්වයෙකු පවා නොමැති නිසා, ඒ සත්වයාගේ පිපාසයද වාස්තවික නොවන මනස විසින් නිර්මාණය කරගත් හුදු ප්‍රවාදයක් බව පැහැදිලි වන කරුණකි... මනසද මනසේ නිර්මාණයක් බැවින් පිපාසය ඉවස දරා ගත හැක... බටහිරයන්ට ඒ බව නොපෙනේ... මොවුන් මේ අර අඳින්නේ නන්දිකඩාල් කළපුවෙන් අප පරාජය කළ ඔවුන්ගේ බළල් අත් නැවත "ජල වසන්තයක්" හරහා පණ ගන්වන්නටය... ඒ සඳහා බටහිර අනුකාරක වාදී පඬියන් ලවා ජනතාවට "පිපාසයක්" ඇති කර තිබේ... "

( පසුව )

"දවසකට අපේ ජාතියට කිරි දුන්නු ගවයන් පන් දාහක් මරා දමනවා... මේ පින් බිමෙන් ගව ඝාතනය අතු ගා දැමීමට සිහළුණි වරෙව්...!.. දැන්වත් පිබිදියව්..! ඇස් කන් පියාගෙන සිටින්නේ ඇයි...? .. මහා පාගමන 21 වැනිදා ... "

( ගමේදී )

"මොනව උනත් එතුමා පොඩි මිනිහගෙ දුක දන්න මිනිහා... ලක්ෂ වලින්ම පහක් ගණන් කරල දුන්නනෙ ... බලන්න... දැන් ඉතින් 2015 ජල ව්‍යාපෘතියත් එනවනෙ... "

( අන්තිමට )

" මෙන්න තවත් ඡන්ද ප්‍රතිඵලයක්.... බස්නාහිර පළාත් සභා මැතිවරණය, ගම්පහ දිස්ත්‍රික්කය, ******** මැතිවරණ බළ ප්‍රදේශය,

එක්සත් ජනතා නිදහස් සන්ධානය ලබාගත් ඡන්ද සංඛ්‍යාව 31,525....මෙහි ප්‍රතිශතය 61%, මේ අනුව වැඩි ඡන්ද ඡන්ද ****** කින් මැතිවරණ බළ ප්‍රදේශය එක්සත් ජනතා නිදහස් සන්ධානයට... "
---------------------
කවුරු මලත් කවුරු මැරුවත් ඒ මල කඳනුත් විකුනන්නේ ....... හරිය.....



Sunday, August 18, 2013

යූඑන්පියෙ රවිත් උඩ නැගල?


මේ දවස්වල රෝයල් කොලීජියට සම්බන්ද අයගේ වැඩේම උඩ නගින එක. දැන් ටික දිනකට පෙර ටීචර් නෝන කෙනෙක් එයාගෙ අයිතිවාසිකම් ඉල්ලල උඩ නැගල ඉන්නව කියල ආරංචි උනා. දැන් උඩක නගින්නේ නැතුව ගුරුවරයෙකුට මාරුවක් හදාගන්නවත් බැරි තත්වයක් තියෙන්නේ. හොඳ වෙලාවට ආනමඩුවේ අහවලා වගේ උත්තමයෙක් කොළඹ පලාතේ නොහිටියේ.

මෙලෝ රහක් නැතිව හිටිය විපක්ශෙ යාන්තම් රතුපස්වල ජනතාව විසින් බස් උඩ නග්ගවල ගත්ත. එයට ජීවිත ගානක් බිල්ලට දෙන්න සිදු උනා. අහිංසක පාසල් ශිෂ්යන් දෙදෙනෙකුත්, අහිංසක කම්කරුවෙකුත් ජීවිතය දුන්නා. සිය ගනනක් ජනයා තැලුම් කෑවා, ඔලු පලාගත්තා. මේ දවස්වල ගෙන යන මඩ හෝදා ගැනීමේ ව්‍යාපාරයට දැන් සාක්කි දෙන්න ගම් වැසියනට ගනේමුල්ල යුදහමුදා කඳවුරට එන්න කියල. නැවතත් මින්සුන්ව දණගස්සල පහර දෙන්නද? සාක්කි ගැනීම සිදු විය යුත්තේ ගම්වැසියනට බිය ගෙන නොදෙන මධ්‍යස්ත තැනක නොවේද?

පහත පින්තූරය පසුගියදා -14th Aug කොටුවේ දුම් රියපල ඉදිරිපිට පැවති විරෝධතාවයේ එක් උද්වේගකර අවස්තාවක් දක්වයි.
පින්තූරෙ දැක්කම මට මෙහෙමත් හිතුන.

'ඔව් රවී ඊටත් වැඩියෙ උඩ නගින්න ඕනෙ. ඈතින් එන මිනිසුන්ගේ රාවයට කන්දෙන්න.
මේ අස්සෙ වයඹ මොනවද වෙන්නේ කියලත් බලන්න. දයාසිරිට මේ දවස්වල නිදාගන්න වෙලාවකුත් නෑලු,  මහ ඇමති හීනය දකිනකම්?




-----------------
බලාපොරොත්තුවන්න මීලඟ පෝස්ටුව ලඟදීම!
යූ එන් පිය දිනවන ජෝඩු දෙක.


දයල් බතී විසින් ලඟදීම පෙන්වනවා

'යූ එන් පිය දිනවන්න! ජෝඩු වෙන්න ! '
පරණ නලුවන්
අලුත් පිටපතක්
-----------------

මේධානි දේශප්‍රියගේ වීඩියො ඉන්ටර්වීව් එක ගැන මගේ කොමෙන්ට් එක.
http://life.dailymirror.lk/article/5942/a-chat-with-medhani-deshapriya


Posted by Dayal Bathee on (2013-08-19 00:00:00)
Dear Daughter,

keep dreaming darling
just forget this envious lot

she is a  kid of fifteen
who wants to endlessly imagine
create new concepts
break the geographical boundaries
why not ?
please leave her alone

why always look only at bad side of things
why not think as your sister or daughter who imagines
why do you display your vengeance
against this bright little star who shines


If I were you
I will not even look at these envious lot
with no imagination at all

this is a sad display of poor mentality
Why we are a backward country
why people want to leave this country
why pull down a kid who has got creativity

dear darling you are already a star
these comments will not leave a scar
we wish that you will go very far
 grow up stronger and stronger

If I were you
I will not even look at these envious lot
with no imagination at all



Wednesday, August 14, 2013

වටරැක විජිත හිමි VS ගලබොඩත්තේ ඥාණසාර හිමි



ඊයේ ( 13/8/13)කොළඹ කොටුවෙ තිබුන විරෝධතාව ජයට තිබිල. ජවිපෙ නම් පේන්න හිටියෙ නෑ,    ආණ්ඩුවේ කූට උවමනාවන් හා කොම්පැනි උවමනාවන් වෙනුවෙන් ඝාතනය කෙරුනු අසරණ නිරායුධ තරුණයන්ගේ ඡායාරූපවලට මල් මාලා පලඳල අනුස්මරණය කරල තිබෙනව.  (කතරගම රූමතිය මනම්පේරී ඇතුලු සෙට් එක දිව්‍යලෝකෙ ඉඳන් හිනාවෙනව ඇති උනත් කල දේ හොඳයි, ඉතිහාසය නැවත නැවතත් රීසයිකල් වෙමින් යයි, ලී ක්වාන් යූ නිවැරදිද?, සිංහලයෝ අදක්ශ, නොමග යවන ලද ජාතියක් බවට පත් වෙමින් යද්ද?. )

ශිරානි නෝනගෙ කේස් එකට කොටුවේ පෙලපාලි ගිය අයට ආදරයෙන් සැලකූ කඩු පොලු සත්කාර සංගමය හිටියෙත් නෑ. එහෙම උනහම කිසි ගේමක් නෑ. මහිතන්නෙ ඒ අය ඔඩෙල් පැත්ත මුර කරනව ඇති.
හොඳ වෙලාවට තුන්වන පාර්ශවයක් හිටියෙ නැති එක. නැත්නම් රනිල්ටත් රණවිරු සත්කාර  තමයි!
 ඇයි උන් බොන්න හොඳ වතුර ඉල්ලනවා.. රජීව්ට ගැහැව්ව වගේ අණ දෙන්න කවුරුවත් ඕන් නෑ. තුවක්කුත් නිකංම පත්තුවෙනව, අනෙක දැන් හැදෙන ළමයි පාරට බහින්න ඉස්සෙල්ල මාරයා සිටින දිශාව ගැන සැලකීමක් නෑ, ස්තෝත්‍රයක් කියන්නෙ නෑ. ඔය ඕන තරම් චැනල්වල නොමිලේම උදේට ඕව කියවනවනේ.


W3Lankaඑකේ අන්තිමට දාල තිබුන වටරැක විජිත හිමිට පිළිතුරක් කියන පෝස්ටුවට මං දාපු කොමෙන්ටුව මෙහි නැවත පලකරමි. මෙය තේරුම් ගැනීම සඳහා වටරැක විජිත හිමියන්ගේ මෑතදී මහියන්ගනයේදී කල කතාව නැරඹිය යුතුය. 

විනෝදය හා සතුට ගෙනෙන ඡන්ද කතාවක්!
වාච්‍යාර්ත, ව්‍යංගාර්ථ, ධ්වනිතාර්ථ හා භාවයන් තෝරා බේරා ගත යුතු කතාවක්!
අනගාරික ධර්මපාල වර්ගයේ කතාවක්!
බෞද්ධ දේශපාලන චින්තනයේ අග්‍රපලය, වල්පොල රාහුල ආදීන් නායකත්වය දුන් චින්තනයේ අග්‍රපලය කියල මට හිතෙනව,

හැබැයි අවසානයේ විජිත හාමුදුරුවන්ගෙ කාසියේ අනෙක් පැත්ත එනම් ඥාණසාර හාමුදුරුවො කියන එකම තමයි හෝ එකම උවමනාව තමයි ඉෂ්ට වෙන්නේ.
"පල්ලිය ඉවත් කිරීම"

'ඉස්ලාම් ආගම අදහන්න
ඔබට තිබෙන අයිතිය මා පිලිගන්නවා
ඒත් හැම ගහ යටම පල්ලිත් එපා (පන්සලුත් එපා)'

අනෙක විජිත හාමුදුරුවො අයියගෙ පැත්තෙ, ඥානසාර හාමුදුරුවො මල්ලිගෙ පැත්තෙ.

-----------
දයල් බතී කියන්නේත්;
දැනට තිබෙන පන්සල්, පල්ලි, පිලිම සංඛ්යාවෙන් හොඳටම ඇති, පින් කරන්න කැමති අය කරන්නට තිබෙන්නේ ගෙවල් නැති අයට ගෙවල් හදල දෙන වගේ වැඩ.

යේක ආමුදුරුවො කතාව දුන්නා , ඇට්ටි ඇලෙන්න,
පට්ට තමයි, 
යිනා වෙලා පනගියා අප්පා

අර 'ගල්?' ගහන සාදු ගල් ගහල ගියා විතරයි,
අපේ ආන්දුරුවො පල්ලියම ඉස්සුවා අප්පා

----------------------
This has been added later


Sri Lanka opposition parties to sign a MoU for new alliance to topple the government
Thu, Aug 15, 2013, 10:21 am SL Time, ColomboPage News Desk, Sri Lanka.
Aug 15, Colombo: Sri Lanka's main opposition United National Party (UNP) says that the party and several other political parties would sign a memorandum of understanding (MoU) on August 22nd to carry out a campaign to topple the government.
Opposition and UNP Leader, Ranil Wickremasinghe said that this alliance would force the government to hold a general election in January next year.
Addressing the black protest organized by Force for Unity, Wickremasinghe said the protest is a symbol for the many protests to follow in the country.
He assured that the new alliance would work towards toppling the government.
Speaking of the recent shooting incident in Weliweriya, Wickremasinghe said the persons responsible for the attack on civilians in Weliweriya should be produced before court. Members of Force for Unity handed over a petition addressed to the President to the Presidential Secretariat. The Presidential Secretariat has said that a response would be given within the next 24 hours. According to members of Force for Unity, the government's actions were pushing the people towards an Arab Spring style protest in the country.

ColomboPage - Recent 10 Stories

------------------------


Buddhist Monk attacked by Bodu Bala Sena and Police inaction

Image courtesy News First
History of threats
Venerable Watareka Vijitha Thero is the Chief Incumbent of the Rotalawela Mahaweli  Maha Viharaya in Mahiyanganaya, in the Uva province. In July 2013, the Mahiyangana Pradeshiya Sabha of which Vijitha Thero is a member had discussed the destruction of a building above the shop in Mahiyanganaya, where Muslims used to pray, as this was deemed to be an illegal construction. The Thero had opposed the destruction, as it was a period of religious festivities for Muslims. Vijitha Thero had also pointed out that there were other illegal constructions in the town, and that it was wrong to only destroy a place where Muslims prayed.
The others in the Pradeshiya Sabha were surprised at the Thero’s stance as it was contrary to what was expected of him – as a ruling part representative of the Pradeshiya Sabha and a Buddhist monk.
Vijitha Thero had denounced not only Muslim extremism but also Buddhist extremism. He spoke out against the activities of local politicians and businessmen and reiterated that those destroying the good name of Buddhism were not the Muslims, but Buddhists themselves like the local businessmen. Earlier this year, when there was a controversy about Muslims practice of “Halal”, Vijitha Thero had supported the Muslim community and insisted that Halal was a positive practice.
Vijitha Thero has recently been subject to serious threats and physical attacks, the cause of which is believed to be a speech he made criticizing religious extremism and calling for harmony between Buddhists and Muslims on the backdrop of increasing tensions between the two religious communities in the country. He believes the perpetrators are believed to be members of the organization, ‘Bodu Bala Sena’, which is considered by the Thero and many human rights defenders and even some government Ministers to be an extremist Buddhist organization.
Details of the latest incidents
The Bodu Bala Sena (BBS) had organized a rally in Mahiyanganaya on the 2ndof August 2013 with the aid of the Chief Buddhist Priest from a leading Buddhist temple in Mahiyanganaya called Mahiyangana Rajamaha Viharaya. Vijitha Thero believed that their preaching instigated religious divisions in an otherwise peaceful community. Those who attended the event were threatened with physical abuse if they visited Muslim-owned shops. Although Vijitha Thero attended the event, he took no stance for or against the event at the time.
Soon after the event, Vijitha Thero accepted an invitation from the Up Country Muslim Council (UPMC) to deliver the keynote address at a Ramadan (a Muslim religious event) held at the Badulla Muslim Ladies College on the 8th of August 2013, in the nearby Badulla town. At the event the Thero spoke at length about lessons Buddhists can learn from Muslim friends. He criticized the preaching and ideologies of the BBS that was inciting religious hatred, and also highlighted what he saw as correct values of Buddhism. The recording of the speech was later posted online by a Muslim media unit called ‘Knowledge Box’[1]. Following the event, on the 11th of August, the Thero received information from the Girandurukotte Police (near to his temple) that he might be the subject of an attack by BBS members, who had seen the video of his speech. Acting on their advice the Thero escaped to a nearby forest to wait out the threat.  Not knowing how long he would be required to hide away, the Thero contacted the organizers of the event in Badulla who assisted the Thero to escape to Badualla in a three-wheeler (a popular vehicle used all over Sri Lanka). In the days following, the Thero spent his time hiding in Colombo in the Western Province, until he returned to Mahiyanganaya on the 17th of August to visit his fellow priests at the temple.
Physical attack on 19th August
On his way back to Colombo on the 19th of August, at the last of the 18 hairpin bends in the Mahiyanganaya area, the Thero got down from the vehicle he was travelling in to deal with a problem with the vehicle tyre. There he encountered two men who he had identified as being associated with the BBS. One being the driver of the Chief Priest at the Rajamaha Viharaya in Mahiyanganaya, who helped organize the Bodu Bala Sena event in Mahiyanganaya.  The Thero believes that he would have informed the said Priest of his whereabouts. After fixing the problem with the tyre, the vehicle with Vijitha Thero continued the journey towards Colombo.
In the Polgahamula area, around 1km away from Peradeniya (Kandy district) a mob of about 30 men, including a Buddhist Monk (who Vijitha Thero recognized as a member of Kandy’s BBS), attacked his vehicle which was caught in traffic. The attackers had broken and removed one door of the van, broken the windows of the vehicle and assaulted the Thero, another passenger and his driver. The Thero’s neck was injured in the attack and the driver’s wallet, driving license and money too had been robbed. They managed to drive away, but the mob followed the vehicle and attacked it at three different occasions when the vehicle slowed down for traffic. Thereafter the attackers disappeared.
A different pair of men then started following the Thero’s vehicle in another vehicle. The Thero recognized them as Mr. Gunawardhana, the President of the ‘Dayaka Sabhava’ (benefactors Committee) of the Mahiyangana Rajamaha Viharaya and Rathanasiri Thero from the same temple. The Thero is convinced that his whereabouts and journey details were made known to the Priests at the Mahiyangana Rajamaha Viharaya after his vehicle had stopped due to the tyre problem in Mahiyanganaya, and that these two individuals had ample time to catch up with the Thero’s vehicle which had to stop in an area called Ududumbara to replace tyres.
Attempted attack on 31st August 2013
When he visited an old friend (another Buddhist Monk) in Warakapola on 31st August 2013, seeking shelter, that Buddhist Monk had criticized Vijitha Thero’s positions with regard to the BBS and informed some persons affiliated with BBS that Vijitha Thero was there. When Vijitha Thero heard this, he left the temple towards evening, as it seemed that the old friend was now a supporter of the BBS principles, against Muslims, and that persons he had called may try to attack him. When he was walking away from the temple, he had seen about 10 persons coming in his direction in a van, which he assumed were the BBS supporters his former friend had notified via the phone. He had promptly hidden in the nearby bushes, and watched as the van continued towards the temple and parked outside without switching on the lights.
Preventing the participation in the Pradeshiya Sabha meeting on 26thSept. 2013
On 21st September 2013, while he was in hiding, Vijitha Thero had come to know that the monthly Pradseshiya Sabha meeting would be held on 26thSeptember 2013. At the same time, he had heard that persons opposed to him had planned to organize a protest against him on that day in Mahiyangana, and that he may even be attacked. As he has already missed the previous months’ meeting (as he was seeking treatment at a hospital after the 19thAugust attack), and that the Pradeshiya Sabha membership could be suspended if he didn’t attend three consecutive meetings, the Thero had decided to attend the meeting and also visit his own temple and community nearby.
Early morning on 26th September 2013, Vijitha Thero visited his temple and was warmly welcomed by the community. He had heard through friends that persons against him in the Mahinyangana town had made public announcements through loudspeakers that Vijitha Thero will attend the Pradeshiya Sabha meeting that day, and asking people to join a protest outside the Pradeshiya Sabha, and to close all shops. There were also black flags hung in the Mahiyangana town as a sign of protest. About 75-100 people including some Buddhist Monks, had attended the protest held right outside the venue where the Pradeshiya Sabha meeting was being held.
Vijitha Thero had sought Police protection prior to attending the meeting, and was finally compelled not to attend the meeting as the Police could not guarantee his security. During the protest, a local journalist who was a friend of Vijitha Thero, had been slapped by one of the leaders of the protest, Mr. Kasun, the President of the Mahiyangana Town Buddhist Association.
Actions taken for safety and complaints to Police
Police complaints after the attack on 19th August
The Thero managed to reach the Kegalle Police station after the attack near Peradaeniya on 19th August, but his pursuers also followed him there, and Mr. Gunawardhana had verbally abused the Thero in plain sight of the Police officers present. The OIC (Officer in Charge) of the Police station had been unhelpful and initially refused to accept a compliant regarding the incident and also refused to arrest the persons responsible for the attack, even when the Thero identified them. The Thero then contacted persons with influence to convince the OIC to accept the complaint. The official complaint number for the incident is CIB 85/223. Later, Vijitha Thero learnt that the complaint was transferred to the Peradeniya Police and finally to the Terrorist Investigation Department (TID) in Kandy. After the Thero had made the complaint to the Kegalle Police, he had made his way to a hospital in Colombo under police protection.
There was a separate insurance claim submitted for vehicle damages.
On the 24th of August, the Thero received a phone call from the TID of the Kandy Police to come to Kandy and make a formal statement regarding the attack. However the Thero who was in hiding after treatment to his neck, did not meet the TID initially due to the possibility of a second attack. He however met with the TID on the 4th of September.
Mr. Gunawardhana and Rathanasiri Thero had subsequently been arrested since the incident, but later released on bail. The case against them continues.
So far there have been no positive efforts by the TID to find out the identities of the Thero’s attackers and bring them to justice.
Seeking Police protection before the Pradeshiya Sabha meeting on 26thSeptember
After he had learnt of the Pradeshiya Sabha meeting to be held on 26thSeptember, 2013, and the possible attacks against him and attempts to prevent him from attending it, Vijitha Thero sent a letter dated 22ndSeptember, 2013 to the Inspector General of the Police (IGP) regarding his concerns and requesting security to attend the meeting. This was also followed up with telephone calls to the Chief Minister of the Uva Province (Uva is the province that Mahinyangana is situated in) and the Governor of the Western Province. But there was no clear response or assurance of security.
When he had gone to Mahiyanganaya to attend the meeting in the Mahiyangana town, Vijitha Thero had first gone to the Mahiyangana Police station to seek protection in order to attend the Pradeshiya Sabha meeting. The OIC of the Police station had advised Vijitha Thero that it might not be safe for him to attend the meeting, and that the Police would be unable to ensure his safety. Based on this, Vijitha Thero was compelled not to attend the meeting and to leave for Colombo. He had made a complaint at the Mahiyangana Police with Ref. no. CIB/4/69/212, and the Police had accompanied him to a safer location beyond Mahiyangana.
Safe Houses
Since the attack on the 19th of August, the Thero has had to cope with the threats by remaining in hiding in various places, with the support of some friends and supporters. He continues to fear for his safety, as all the persons responsible for the attack on him on 19th August, as well as those who have been hostile to him and threatened him in the past, are still left to roam free.
Due to him being compelled to stay in safe houses away from Mahiyangana, Vijitha Thero had been informed by his employer, the Divisional Secretariat of Mahiyangana, that he has to vacate his post, thus he now has no job and source of monthly income. This has made it very difficult for him to maintain the temple and the group of young monks under him.
Vijitha Thero is one of the many individuals threatened by religious extremism in Sri Lanka for his work on collaborating with other religions, to link together inter-faith groups. This incident has been reported in the media, and the Thero and some of his supporters have also participated in a press conference held in Colombo on 10th September 2013.
Professional life and work of victim
Venerable Watareka Vijitha Thero is the Chief Incumbent of the Rotalawela Mahaweli  Maha Viharaya in Mahiyanganaya, in the Uva province. The Thero’s temple is located about 16kms from the Mahiyangana town center.
Vijitha Thero was born on 1st March 1966, and was ordained into monkhood on 12th April 1979.
Vijitha Thero is an elected member of the Mahiyangana Pradeshiya Sabha (a local government council in the Badulla district, in the Uva province), representing the ruling United People’s Freedom Alliance (UPFA). He is also the Buddhist Affairs Officer of the Mahiyanganaya Divisional Secretariat and has been appointed as an all island Justice of the Peace.
He is also a well-respected member of the community. While being involved in ‘Voice of Dharma’, a movement that focuses on using religion to achieve social justice, the Thero is also a member of several inter-faith groups working towards reconciliation and harmony between religious communities. The Thero has been very concerned about rights of farmers in the area, and has been involved in attempts to find solutions to the recurring elephant attacks in the Mahiyanganaya area, the increasing number of kidney patients in the area and the cancellation of local farmers’ pensions.
In 1996 he published a book titled “Maa dutu Ashraff” (The Ashraff I saw), about the founder of the Sri Lanka Muslim Congress, a political party.  He also served as the Chairman of the National Unity Alliance, which was registered as a political party, and together with Mr. Ashraff, had given talks about ethnic and religious co-existence around Sri Lanka.

[1] Knowledge Box, Chief guest speech Rev. Watareka wijitha thero –https://www.youtube.com/watch?v=d1KOIZZYxKM